|
|
|
|
|
|
|
|
Lån  


 
Annonce:


RICE behandling
RICE er kodeordet for førstehjælp ved sidelinien. Og erførstehjælpen hurtig og korrekt, kan du langt hurtigere komme i gang igen.

RICE står for:

R = Ro / rest. Stop aktiviteten

I = Is / nedkøling

C = Compression / at sætte tryk på

E = Elevation. Op med det skadede område

Ved ankelforstuvning, trælår, en brækket finger. I alle tilfælde drejer det sig om atbegrænse skaden. Hvilket vil sige at du skal undgå at der kommer en forstor udsivning af blod og dermed hævelse af området. Lykkes det, har duundgået en kraftig forværring af skaden. Blodet siver ud, fordi deraltid ødelægges en mængde små blodkar når skaden sker.

R (Rest) / Ro, stop aktiviteten
Midti kampens hede er det ikke altid den mest nærliggende beslutning atstoppe. Men vil du helst undgå en længere pause, er det nok en god idé.Det kan være svært – selv for fagfolk - at vurdere skadens omfang ligeefter uheldet. Det gør bare ondt! Og førstehjælpen er den samme tilsåvel store som små skader.

I - Ice / nedkøling
Koldtpå. Det dæmper smerten. Og blodtilstrømningen begrænses. Brug ispose(éngangs eller genbrugs), isterninger, knust is eller noget andet frafryseren. Koldt vand kan også bruges hvis ikke andet er ved hånden.Husk et tyndt klæde/noget stof - fx en bluse - mellem huden og isen, såforfrysninger undgås. Foretag nedkøling ca. 30 minutter pr. time deførste 6 timer. Ved større skader køles herefter regelmæssigt i ét –måske to døgn.

Vær dog opmærksom på at nedkølingen kunsker ret overfladisk. Så ved bare lidt større og mere dybtliggendeskader, fx et trælår, er nedkøling alene absolut ikke nok. Her virkerkulden mest som smertelindring.

C - Compression
Det skadede sted sættesunder pres ved hjælp af et tryk udefra. Brug et kraftigt elastikbind.Et kraftigt og præcist tryk forhindrer effektivt udsivning af blod frade ødelagte blodkar. Der bør være tryk på de første 24 til 36 timer,evt. længere tid ved store skader. Undgå dog et for stramt bind omnatten, da der er risiko for at afklemme blodforsyningen til områdetneden for skaden. Der må i det hele taget ikke komme en blålig farveeller ”død” fornemmelse neden for skadesområdet.

Denne delaf førstehjælpen er meget vigtig, specielt ved lidt større og storeskader. Så hav altid et godt stort og kraftigt elastikbind med.

E - Elevation / Løft
Op med det skadedeområde. Mindst op til hjerte-højde, men gerne højere. Herved sænkesblodtrykket i skadesområdet, og risikoen for udsivning af blodmindskes. Elevation fortsætter du med ét til to døgn. Eller længeretid, hvis der er opstået en kraftig hævelse.

Disse fire tiltag har alle til formål at begrænse blødningen i vævet. Hvis du har vurderet at skaden ikke er så stor, at den kræver lægehjælp, skal du fortsætte med at afkøle vævet 20 min hver time det næste døgns tid. Trykforbindingen består af et elastikbind eller lignende. Forbindingen bør være stram, uden at du dog stopper blodtilførslen til vævet fuldstændigt. Du bør heller ikke ligge med trykforbindingen om natten. Søg lægehjælp hvis du er i tvivl.









Kategorier på sider:

Sportsskader Overbelastnings skader RICE behandling Forebyggelse af skader Kampagnetilbud Sportstøj Lægeleksikon Tilbud Sådan undgår du sportsskader Sportsskade Sportsskader diverse Sportsudstyr
 
 
 Du er her: Sportsskader - Sport Sportsskader - - Hvad er Sportsskader en et   









Der tages intet ansvar for oplysningerne på denne side. Siden kan kun betragtes som vejledende.